Het gevoel erbij te horen
“Ik vind het belangrijk dat een school je het gevoel geeft dat je erbij hoort. Dat je kunt zijn wie je wilt zijn en dat je mening er altijd toe doet.
School is natuurlijk gewoon zwaar. Veel huiswerk, lange dagen en je moet echt aan de bak. Maar als ik moest kiezen zou ik het niet willen missen. Het grootste deel van mijn sociaal leven speelt zich op school af.
De vakken muziek en gym vind ik leuke actieve vakken. Ik ben een doener.
Naast de lessen vind ik activiteiten erg belangrijk, het brengt een gezellige sfeer in de school. De leuke acties waar leerlingen tegen elkaar strijden zijn leuk: denk bijvoorbeeld aan de schoolbingo (drie weken bingo spelen met medewerkers en leerlingen) of de Treasure Hunt door de school. Ook het Cultuurfestival is een gaaf project!
Ik mag graag discussiëren en mijn mening geven. Daarom dacht mijn broer dat een plek in de leerlingenraad wel iets voor mij zou zijn toen de vorige voorzitter op zoek was naar nieuwe leden.Na een keer mee te hebben gekeken besloot ik om mee te doen. Sinds eind klas 2 zit ik bij de leerlingenraad en sinds het begin van dit schooljaar ben ik zelfs voorzitter. Een hele mooie uitdaging!
De raad bestaat uit 11 deelnemers van alle leerrichtingen en een docent. We komen iedere week bij elkaar. Dit jaar gaan we extra promoten om leerlingen uit klas 1 en 2 bij de leerlingenraad te krijgen, het zijn nu voornamelijk leerlingen uit klas 3 en hoger. Kwaliteiten als voorzitter? Je moet als voorzitter niet verlegen zijn en assertief zijn.
Ik vind het belangrijk dat de leerlingenraad er op school is. Vaak worden er beslissingen gemaakt door docenten en/of management waar de leerlingen niet over mee kunnen denken/beslissen. Daarom is het goed dat wij als leerlingenraad namens alle leerlingen daar een steentje aan kunnen bijdragen. We kunnen de docenten en het management een ander inzicht geven door ons advies te geven. We zeggen vaak : bekijk het vanaf de leerling kant! Vaak krijgen ze een ander inzicht en nemen ze het over.
Onder de leerlingen was er behoefte aan een koffie-, thee- en soepautomaat. We hebben dit voorstel uitgewerkt en neergelegd bij de school. En met succes: de automaat staat nu op een mooie plek in de aula.”
Ruby Lo Dico is leerling op ISG Arcus.
Jeugd