We zouden ook allemaal alles kunnen vieren. Wel een leuk idee.
Wat gebeurt er wanneer je drie leerlingen in een kamer zet die elkaar niet kennen, een totaal verschillende overtuiging hebben en alle drie op een andere SVOL-school zitten?
Het was twee weken voor Kerst en we vroegen ze op zoek te gaan naar verschillen en overeenkomsten.
SEM:
Het valt mij meteen op dat jij een hoofddoek draagt, Abrar.
LAURA:
En dan weet ik dat je waarschijnlijk moslim bent.
ABRAR:
Klopt!
SEM:
En ik ben christen.
LAURA:
En ik geloof in niks… Of, nou ja, ik hang geen geloof aan ofzo.
Nu staat er in mijn school nu een kerstboom. Kerst betekent voor jou vast meer dan alleen dat, Sem.
SEM:
Ja, wij geloven dat Jezus terug kwam op aarde. Al zet ik meteen wel vraagtekens bij de datum. Herders die hartje winter in het veld gaan liggen. Dat denk ik niet.
Ik vind dat we dit op elke datum zouden kunnen vieren, maar natuurlijk is het goed om het allemaal tegelijk te doen.
LAURA:
Voor mij betekent Kerst vooral samen zijn met familie en vrienden. Een gezellige tijd van het jaar.
ABRAR:
Ik doe er thuis niets mee. Het komt natuurlijk uit het Christendom en als moslim vier ik geen christelijke feesten. Het lijkt me wel gezellig trouwens.
Al die lichtjes enzo zie ik ook gewoon bij mij op school. Leuk, maar het betekent verder niets voor mij.
Toch respecteer ik wel dat andere mensen het wel belangrijk vinden. Ik heb zelf ook mijn eigen belangrijke data: het Offerfeest, de Ramadan, het Suikerfeest.
Dan wil ik ook dat dat gerespecteerd wordt.
Het lijkt me voor scholen wel lastig om daar mee om te gaan.
LAURA:
Om te beginnen moet het natuurlijk geaccepteerd worden dat er verschillen zijn. Je kunt natuurlijk niet zeggen: Je komt hier op school en dan mag je dus geen christen meer zijn of moslim.
SEM:
We zouden ook gewoon allemaal alles kunnen vieren. Wel een leuk idee.
LAURA:
Je moet het er in elk geval wel over hebben. Waarom vieren mensen bijvoorbeeld het Offerfeest? Misschien moeten we, net als het organiseren van een kerstontbijt voor iedereen ook aandacht besteden aan feesten van andere mensen. Gewoon een beetje aandacht besteden aan andere dingen.
SEM:
Eigenlijk heb ik geen idee waarom moslims Ramadan houden.
ABRAR:
Eerlijk gezegd weer ik ook niet precies waarom er Pasen gevierd wordt.
LAURA:
En het Offerfeest? Ik zit nu in de vierde klas en ik weet het niet.
ABRAR:
Ja, dan is het wel lastig om rekening met elkaar te houden. Als je niet eens weet waarom mensen iets doen.
SEM:
Blijkbaar vragen we dat zelf niet gewoon aan onze klasgenoten. Waarom eigenlijk niet?
LAURA:
Omdat je misschien denkt dat het niet netjes is om het te vragen of dat je bang bent dat het raar is als je het niet weet.
ABRAR:
Nee joh! Hoe moet je er anders achter komen?
SEM:
Je mag mij ook best vragen wat Pasen is.
Even iets anders: Hoe zouden jullie het vinden als je op school vakken op verschillende niveaus kunt volgen? Ik ben bijvoorbeeld niet goed in talen. Die doe ik dan op een lager niveau. In wiskunde ben ik dan wel weer heel goed en dat mag ik dan op een hoger niveau volgen en afsluiten.
LAURA:
Nou, dat lijkt me wel wat. Ik heb trouwens precies het omgekeerde.
ABRAR:
Dat je het dus moeilijker maakt waar je het makkelijk hebt en makkelijker waar je het moeilijk hebt. Top idee!
SEM:
Alles op je eigen niveau doen. Als ik het voor het zeggen had, was dat het schoolsysteem.
LAURA:
Ik wil het nog even over religie hebben, want omdat we het er net over hadden, begin ik het een beetje vreemd te vinden dat alle kinderen, ongeacht hun overtuiging, de christelijke feestdagen vieren of vrij krijgen.
SEM:
Ik zou het helemaal niet gek vinden als we bijvoorbeeld ook islamitische feestdagen vieren. Het Suikerfeest bijvoorbeeld. Dat kunnen we dan ruilen met Pasen.
ABRAR:
Nou, ik weet niet of dat lukt, maar het is wel een goed idee. Mensen zijn natuurlijk nu eenmaal dingen gewend en dan is het moeilijk om te veranderen.
LAURA:
Je zou daarover best moeten kunnen praten.
ABRAR:
Maar er zijn natuurlijk nog wel veel meer religies. Hoe ver wil je dan gaan?
SEM:
Je kunt het er in elk geval over hebben.
ABRAR:
Wat dan weer niet goed zou zijn: Iedereen vrij op zijn of haar ‘eigen’ feestdagen, want dan is de klas nooit compleet.
LAURA:
En ik geloof nergens in. Dan heb ik dus nooit vrij.
Nee, het gaat volgens mij om delen.
Delen van ideeën en delen van waar je in gelooft en wat je belangrijk vindt.
Jeugd